Diskuze o bezpečnosti lithium-iontových baterií se nerozhořela v odborných kruzích poprvé. Už v roce 2016 bylo zaznamenáno mnoho případů explodujících telefonů Samsung Galaxy Note. Technologie nainstalovaná do elektrických koloběžek se ale nechová jinak. Rizika jsou možná ještě vyšší - koloběžky jsou totiž navíc vystaveny vibracím, otřesům a v neposlední řadě i výkyvům teplot. Varování k vyšší obezřetnosti a výzva ke správné praxi je tedy na místě...
Princip fungování lithium-Iontových baterií spočívá přesunu lithiových iontů z katody na anodu ve chvíli, kdy se baterie nabíjí a přesunu z anody na katodu při vybíjení. Ionty při tom procházejí elektrolytem přes zařízení nazývané jako separátor z jedné elektrody do druhé. Když pak dojde k přebíjení, zkratu nebo mechanickému poškození baterie, vzniká efekt označovaný jako"thermal runaway". V baterii se v tomto případě začne hromadit teplo, jednotlivé články se začnou přehřívat jeden od druhého a baterie se může vznítit ba dokonce vybouchnout.
Statistika, která mluví jasně
Podle zjištění magazínu Globe vzrostl počet požárů způsobených těmito zařízeními o 200 % v porovnání s předchozím rokem. Příkladem, který mluví za vše, jsou koloběžky Swagtron SG-5, které Walmart musel stahovat z tržní sítě na základě mnoha alarmujících incidentů. V New Yorku dokonce koloběžka vzplála tak rychle, že se její „posádka“ nestihla zachránit. Zahynuli dva lidé.
Co konkrétně vede k požáru nebo explozi? Nejvíce skloňovaným problémem je ale špatné nabíjení, respektive přebíjení. I když moderní baterie mají ochranné obvody BMS (Battery Management System), u levnějších modelů často dochází k selhání kalibrace. To vede k elektrochemickým změnám v článku, tvorbě kovových dendritů a nakonec ke zkratu. Doslova alarmujícím problémem jsou nekvalitní nebo neoriginální nabíječky, které často způsobují přehřátí baterií. Nevhodné může být i prostředí pro nabíjení. Pokud se baterie nabíjí v uzavřené místnosti, poblíž hořlavých materiálů nebo na přímém slunci, riziko výbuchu se enormně navyšuje.
Hoří jinak než dřevo
Zásadní problém spočívá i ve způsobu hašení. Jak zdůrazňují hasiči z Královéhradeckého kraje, klasická voda není pro lithium-iontové baterie ideální hasivo. Uvolněné plyny (zejména fluorovodík) jsou navíc toxické a tedy nebezpečné i pro hasící jednotky. Navíc lithium-iontové baterie mohou hořet i bez přístupu kyslíku, což z nich dělá jeden z nejproblematičtějších typů požárů vůbec.
Nabíjení má pravidla
Jistou zárukou jsou certifikované baterie renomovaných značek jako Bosch, Shimano či Yamaha. Ty jsou testovány v extrémních podmínkách. Nejde jen o mechanickou odolnost, ale také o schopnost zvládnout přebíjení nebo teplotní výkyvy. To vše dává jistotu, že tyto baterie jsou bezpečné.
Hasiči také opakovaně upozorňují, že nabíjení elektrických koloběžek není záležitostí, kterou bychom měli mít neustále pod dohledem. Jak upozornil mluvčí HZS Královéhradeckého kraje pro Novinky.cz: „Pokud začne hořet při nabíjení v noci, kdy lidé spí, může to mít tragické následky.“
Baterii je také nutné nabíjet ve větrané místnosti. Potřebují totiž prostor k ochlazení, jinak se přehřívají a riziko požáru se zvyšuje. Koloběžku také nikdy neumisťujte k hořlavým materiálům. A pokud během nabíjení ucítíte zápach nebo vidíte, že se baterie přehřívá, okamžitě přerušte nabíjení.
Zdroje: Globe Magazine, Injury Justice Law Firm, Novinky.cz, O energetice, Synopsys