To, co vypadalo jako budoucnost městské dopravy, se v pražských ulicích proměnilo ve zdroj chaosu, přestupků a nelibosti. Sdílené elektrokoloběžky, které ještě donedávna kličkovaly mezi turisty, seniory i maminkami s kočárky, míří k historickému exitu. Město Praha s nimi v novém systému sdílené mobility už vůbec nepočítá.
Důvod? Nejde o technologii, ale o chování lidí – a ne zrovna příkladné. Na nesnesitelné manýry koloběžkářů si dlouhodobě stěžují obyvatelé centra i městské části. A když se k tomu přidají tvrdá data z terénu, atmosféra houstne.
„Nesmírně mi vadí, že mnoho koloběžkářů nerespektuje pravidla, ať co se týká jízdy nebo jejich parkování,“ řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS) pro městskou televizi poté, co městská policie při jediné víkendové kontrole napočítala 1053 přestupků. Dvě třetiny z nich spáchali právě uživatelé elektrokoloběžek, přičemž nejčastější chybou byla – jak jinak – jízda po chodníku.
Vedle stoupající kritiky ze strany obyvatel i městských částí přichází i konkrétní krok od magistrátu. Praha finalizuje nový systém regulace sdílené dopravy, na němž pracuje od loňského roku – a elektrokoloběžky v něm zcela chybí.
Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) návrh se sdílenými elektrokoloběžkami vůbec nepočítá. Nedostanou vyhrazený prostor ani na oficiálních parkovacích stanovištích. A pokud provozovatel nebude mít s městem uzavřenou smlouvu, nebude mít ani právo koloběžky v ulicích metropole provozovat či parkovat.
„Kdo nebude mít s námi smlouvu, nemůže provozovat a parkovat ty koloběžky. My je pak následně budeme odstraňovat,“ řekl novinářům ředitel Technické správy komunikací Filip Hájek.
Poplatky, pokuty a sankce
V praxi to znamená jediné: provozovatelé sdílených koloběžek z hlavního města pravděpodobně zmizí. Praha totiž přechází na přísně regulovaný model. Nově si každý, kdo bude chtít nabízet sdílená kola nebo elektrokola, bude muset pronajmout konkrétní veřejné stanoviště – a za každý stroj městu platit poplatek 25 korun měsíčně.
A tím to nekončí. Pokud bude kolo nebo koloběžka odstaveno mimo vyhrazené místo, přichází na řadu sankce: nejdřív pokuta ve výši 100 korun. A pokud provozovatel vozidlo neodstraní, naroste částka až na tisíc.
Vyhrazená místa budou moci využívat i obyčejní Pražané pro svá vlastní kola. Elektrokoloběžky ale mají smůlu. A to nejen z technických důvodů, ale i kvůli statistice: „Máme takřka dvojnásobný počet přestupků elektrokoloběžek než kol, takřka pětinásobný počet pokut,“ řekl Hájek.
Městská rada má nový systém schválit do konce května. Pokud k tomu dojde, bude TSK postupně uzavírat smlouvy s jednotlivými provozovateli a ti dostanou lhůtu na odstranění svých vozítek z ulic. Očekává se, že přechod proběhne hladce – zkušenosti z jiných měst ukazují, že provozovatelé většinou respektují nové regulace bez většího odporu.
Samozřejmě, technicky by si mohli dohodnout parkovací plochy na soukromých pozemcích. Jenže jak poznamenal Hřib, „město nepředpokládá, že by se to stalo.“ A upřímně – komu by se chtělo platit za koloběžku ve dvoře, kam nikdo nechce?
Krok k čistší Praze?
Rozhodnutí města není výsledkem jednorázového rozmaru, ale dlouhodobého tlaku. Praha 1 už roky volá po městské vyhlášce, která by koloběžky zcela zakázala. Jenže taková norma by musela zasáhnout i soukromé vozítka obyvatel, což magistrát odmítá. Právníci nakonec zvolili cestu přes soukromoprávní model, doporučený dokonce i ministerstvy dopravy, vnitra a průmyslu.
A tak je to jasné. Koloběžky se po letech staly symbolem neřízené svobody, která se ve veřejném prostoru proměnila ve veřejný problém. Praha jim právě zavírá vrátka. A tentokrát je nikdo nedrží otevřená.
Zdroj: Autorský text, Obnovitelně, Echo24